Czym są badania etnograficzne i kiedy je stosujemy?
Generalnie badania etnograficzne są mocno powiązane z antropologią badaniami kultur i społeczeństw.
Polegają głownie na tym, że badacz spędza dłuższy czas z badaną społecznością doświadczając z nimi chwile dnia codziennego. W czasach kolonialnych pierwsi badacze z Europy doświadczali w pełni życia z lokalnymi społecznościami, które odwiedzali na innych kontynentach Azja, Afryka, Ameryka Północna i Południowa, a także Oceania. Taka forma badań etnograficznych polegała na opisywaniu zwyczajów i kultury badanych społeczności. Dzięki czemu badani odkryli wiele ciekawych zależności i anomalii kulturowych. Dziś w bardzo heterogenicznym społeczeństwie tworzą się mniejsze społeczności, ruchy lub pewne zachowania wywołane czynnikami zewnętrznymi, które coraz bardziej utrudniają działom marketingu dotarcie do tak zróżnicowanego społeczeństwa.
Badania etnograficzne a marketing
Ostatnimi czasy badania etnograficzne zyskały ponownie na popularności, ponieważ „ścieżka doświadczeń” różnorodnych konsumentów jest tak zróżnicowana, iż działy marketingu aby być skutecznymi muszą bardziej precyzyjnie kierować swoje działania marketingowe.
Cechą badań etnograficznych jest nastawienie na eksplorację zjawisk, co wymaga przede wszystkim otwartego podejścia do całego procesu badawczego. Badania etnograficzne charakteryzują się również bardzo dużą elastycznością w kontekście metodologicznym oraz organizacyjnym. Istotną rolą w pozyskaniu kluczowych informacji jest badacz, który dokumentuje wszelkie kluczowe kwestie związane z celem badań i pobocznymi wątkami. Jednak najbardziej istotną kwestią odróżniającą badania etnograficzne od innych jest przeprowadzenie badania w naturalnym środowisku osób badanych.
Badania etnograficzne a w zasadzie osoby w niej występujące ukazują się badaczowi w wielu rolach i kontekstach co pozwala na obserwację całego profilu osób badanych. Dzięki czemu badacz pozyskuje duża ilość materiałów badawczych.
W badaniu etnograficznym można wykorzystywać różnorodne narzędzia wspomagające takie jak materiał wideo, audio, a także zdjęcia w tym tradycyjne wywiady i obserwacje.
Przykład badań etnograficznych:
Bardzo ciekawym badaniem etnograficznym jest: „Badanie jakości żywienia” wskazanych grup ludności.
Gdzie poza uczestniczeniem w życiu osób badanych możemy pozyskać między innymi takie dane jak:
- paragony z zakupów
- zdjęcia zawartości lodówek
- doświadczyć sposobów przygotowywania posiłków…
i wiele innych istotnych informacji, które pozwolą do stworzenia idealnych usług lub produktów.
Trzeba przyznać, że badania etnograficzne stanowią kopalnię wiedzy dla marketerów. Dostarczają olbrzymia ilość Insihgtów, jednak ich dużym minusem jest czasochłonność co bezpośrednio wiąże się z ceną.
Substytuty badań etnograficznych
Jednak dobrze przygotowując projekt badawczy jakościowo, ilościowy można uzyskać wystarczający zakres danych. Zakres ten pozwoli firmom na zrealizowanie swoich celów badawczych w tym na pogłębienie wskazanych obszarów oraz uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Jeśli zainteresował Cię ten krótki artykuł, skontaktuj się ze mną lub napisz do nas.
Pamiętaj że moksze nas śledzić również na facebooku tutaj.